Skocz do zawartości
  • Nagość w starożytnej Grecji


    admin


    gymnazjon.jpg.166a3d1d01b704cb22fbb0c518ae3ca6.jpgNagość nie była powiązana z namiętnością rozumianą jako anarchia zmysłów. Starożytni Ateńczycy wysławiający nagość, pragnęli jej nadać sens fizyczny w ateńskich gimnazjonach oraz sens metaforyczny w rejonach miasta służący polityce. Walki odbywały się prawie nago, ćwiczenia również, które były przeprowadzane w miejscach publicznych. Ciało tak naprawdę było wystawiane na pokaz. Obnażona, umięśniona męska sylwetka była dla Greków oznaką siły, symbolem człowieka cywilizowanego i wyrazem solidarności. Jego znaczenie oparte było na przekonaniach dotyczących ludzkiej fizjologii. Kluczem do niej była temperatura. Starożytne twierdzenie o ciepłocie ciała wyjaśniało różnice między kobietą a mężczyzną, ludźmi a zwierzętami i obowiązywało prawie dwa tysiące lat. Gorące ciała wedle tej koncepcji były aktywniejsze, silniej reagowały na innych, były szlachetniejsze i nie potrzebowały ubrań. Obraz, który utwierdził się wyobrażeniach współczesnych pokoleń dotyczy młodego, dobrze zbudowanego, wolnego mężczyznę. To o nim są wspomnienia i duma wcześniejszych lat. On uczestniczy w dosłownych i symbolicznych przejawach reprezentowanych przez obnażone ciała, to jego doświadczenie nagości jest w nich odzwierciedlone

    Tak więc procesem powstania człowieka rządzi temperatura. Płód dobrze rozgrzany w początkowym stadium stanie się mężczyzną, w razie braku dostatecznej ciepłoty powstanie istota chłodniejsza, bardziej płynna i mniej kształtna czyli kobieta. Sperma jest cieplejsza od krwi menstruacyjnej, więc męskość to ruch, kości i szpik, kobiecość zaś materia, mięso i zimny tłuszcz. Energia i ciepło spermy przenika do ciała, dzięki czemu nie marznie ono i nagość mu nie szkodzi. Taka gloryfikacja nagości sprzężona z nauką o ciepłocie ciała, okazała się złożoną zasadą podziału, segregacji, nierówności i władzy wśród ludzi oraz strukturalizacji przestrzeni i nadawania praw jakie w niej mają określone ciała. Rozgraniczeniem była płeć, kobieta to ta gorsza i chłodniejsza wersja mężczyzny. Jej nagość ani nie była pożądana, ani gloryfikowana.

    atenczyk.jpg.e779e703f6c8ad6c46e17819b3370384.jpgGimnazjon był instytucją, której celem było uporządkowanie sił zawartych w nagim męskim ciele. Uczono jak je obnażać, także w sferze seksualnej. Informowała już o tym sama nazwa - gymnos  z greckiego oznacza - całkowicie nagi. Takie piękne, nagie ciało uchodziło za dar natury, ale jak wiadomo naturze trzeba było pomóc poprzez kształtowanie muskulatury, siły, sprawności, gracji i etykiety w środkowej i późniejszej fazie dojrzewania. Wierzono, że ciało człowieka da się poniekąd ukształtować jako dzieło sztuki. Jednak kodeksu seksualnego, z jego afirmacją równości, harmonii, wzajemnego uzupełnienia, które to idee przejawiały się w gestach, postawach i obnażonym ciele nie udało się odtworzyć w polityce. To jedno ze źródeł presji i sprzeczności, jakich doświadczali ludzie w owych czasach - rozłamu między pojmowaniem rozumowym a cielesną wolnością, jaki prześladował tą kulturę.

    W sztuce starożytnych Greków to akty męskie stanowią ideał piękna. Mężczyźni dość często paradowali w stroju Adama, zrzucali swoje togi w zaciszu własnej sypialni oraz podczas sympozjonu, czyli części uczty poświęconej rozrywkom. Nie było zwyczaju chodzić nago po mieście ani walczyć na wojnie. W większości sytuacji publicznych ubieranie się nie było nieobowiązkowe. Herosi nie byli jedynymi ludźmi rzeźbionymi i malowanymi bez szat. Odnaleziono podobne wizerunki pokonanych, umierających i zmarłych. W takich przypadkach nagość oznaczała słabość i bezradność. Bogowie i ich nadzy przedstawicieli nie pozostawiali żadnych wątpliwości co do znaczenia ich wyższości i perfekcjonizmu wynikającego z pominięcia odzienia.



    Opinie użytkowników

    Rekomendowane komentarze

    Brak komentarzy do wyświetlenia


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Prosimy o zapoznanie sie z Regulaminem {term} oraz Polityką Prywatności Polityka prywatności. Dalsze korzystanie z serwisu jest równoznaczne z ich znajomością oraz wyrażaniem świadomej i dobrowolnej zgody na ich przestrzeganie