Skocz do zawartości
  • Akt w Romantyźmie


    admin


    Theodore Gericault, Tratwa Meduzy, 1818-19

    tratwa.jpg.f42af76f5ddb20bb47019cdc57aae819.jpgWśród romantyków akt jako samodzielny motyw nie był ochoczo podejmowany, jednak zyskał sobie nowe znaczenie symboliczne w różnych kompozycjach.
     

    Theodore Gericault w swoim najbardziej znanym obrazie Tratwa Meduzy, pokazał męskie akty w sposób bardzo realistyczny, a zarazem przerażający i dramatyczny. Dzieło było wystawione na paryskim Salonie, gdzie nie spotkało się z przychylnością krytyków. To wielkoformatowe malowidło przedstawia wydarzenie, które w Francji wywołało wielki skandal. Ukazuje rozbitków francuskiego statku Meduza, porzuconych przez kapitana na pastwę losu. Tratwa jest unoszona przez wzburzone morze, a na horyzoncie widoczny jest okręt wojenny Argus, który odnalazł rozbitków. Malarz, dzięki kontrastowi pomiędzy światłem a zastygłymi gestami wyrażającymi nadzieję i strach, ukazał dramatyzm i pełną ekspresji scenę. Główną przesłanką obrazu było uchwycić moment tragedii.

    Artystę dotknęła historia opisywana przez ocalałych i postanowił oddać jej horror za pomocą pędzla. Nikt nie był  w stanie wyobrazić sobie strasznego głodu, pragnienia, kanibalizmu, który spotkał tych nieszczęśników, dlatego malowidło mogło choć trochę przybliżyć tragedię. Malarz bacznie słuchał opowieści dwóch przetrwałych, a nawet zatrudnił stolarza do wykonania rekonstrukcji tratwy. Sam również prowadził studia rysunku w kostnicy, aby jak najlepiej oddać wyraz martwemu ciału. W efekcie powstało dzieło o silnym znaczeniu emocjonalnym. Po raz pierwszy zostało ukazane wydarzenie, które nie było historyczne, ale na tą epokę - współczesne. Bohaterami aktu nie są herosi, bogowie i władcy, ale zwykli ludzie. Podjęty przez artystę temat był też sprzeciwem przeciwko panującej władzy francuskiej.
     

    Eugene Delacroix, Mademoiselle Rose, 1817-24

    Kolejną nową technikę zastosował Eugene Delacroix, która croix.jpg.74b8c1e364b9bc8b3104efeb4421e595.jpgpolegała na szybkich, uderzeniach pędzla, podkreślających kolor, ruch oraz energię. Przykładem może być dzieło Mademoiselle Rose. Obraz jest pełen gry świateł, a proporcje i wygląd modelki zaprzeczają klasycznym wzorcom. Kobieta przedstawiona została taką, jaka jest naprawdę, bez otoczki erotyzmu i zmysłowości. To romantycy po raz pierwszy wystawiali pełnoprawne dzieła tego typu, wzorując się na studium żywego modela. Wcześniej takie dzieła, mogły być wykonane techniką szkicową i nie miały statusu samodzielnych prezentacji, mogły zatem tylko tkwić w osobistych teczkach artystów.

     

     

    Eugene Delacroix, Naczezowie, 1835

    naczezowie.jpg.2343d691cfd988460bc9faeb6be9a3b4.jpgWielu artystów z tej epoki było zafascynowanych egzotyką. Delacroix podróżował do Ameryki Północnej, gdzie stworzył ponad sto dzieł, poszukując inspiracji w prymitywnych kulturach. Zasłynął z obrazu Naczezowie, który pokazuje Indian nad brzegiem rzeki Missisipi, chwilę po urodzeniu dziecka. Kobieta jest w półakcie, z odsłoniętymi piersiami. W tym przypadku kompozycja również nie ma nastroju erotycznego, ani też nie stanowi wyidealizowanego przedstawienia ciała. To jedno z pierwszych w historii aktu, przedstawień postaci o wymiarze etnograficznym. Nagość prymitywnych, dzikich ludzi, została zobrazowana przez artystę kultury europejskiej i zyskała wielką sławę.

     

     

    Francisco de Goya y Lucientes, Maja naga,  1795-1800

    Kolejnym aktem nie mającym sobie równych jest Maja naga maja.jpg.6896627ba8fc5a67f5723436201a3cea.jpgi obraz Maja ubrana Francisco Goya. Pierwszy z nich powstał prawdopodobnie na zamówienie hiszpańskiego premiera Manuela Godoy i miał trafić do jego prywatnego gabinetu. Kobietę przedstawiono o wyraźnej, jasnej karnacji, na ciemnym, nieokreślonym tle. Dzieło nie ma w sobie nic wyidealizowanego, jednak przedstawia nadwyraz piękną kobietę. Według przekazów była nią księżna Alba albo modelka artysty Pepia Tudo. To co w obrazie zachwyca i prowokuje to spojrzenie kobiety, która patrzy prosto w oczy widza.

    Niektórzy uważają, że w tym akcie po raz pierwszy namalowane zostały włosy łonowe, które dotychczas były ukrywane. Drugi obraz  powstał również na zamówienie tego samego odbiorcy. Prawdopodobnie wisiał na ówczesnym akcie i był odsłaniany za pomocą specjalnego mechanizmu. Dowodzi to temu, że nagość miała prowokować. Niestety hiszpańska inkwizycja oskarżyła malarza o deprawację. Ostatecznie malarz uniknął kary tłumaczą, że inspirował się Velazquezem, co okazało się wystarczające.

    maja_ubrana.jpg.dd2bc749187c9a001c83be089d334e76.jpg

    Francisco de Goya y Lucientes, Maja ubrana,  1800


    Alexandre Cabanel, Narodziny Wenus, 1863

    Od drugiej połowy XIX wieku życie artystyczne stawało się narodziny_wenus.jpg.3a7edaf5d6cf3ae9c6f929557846cfcf.jpgintensywniejsze. Współistniały szkoły malarskie, które nierzadko pozostawały ze sobą w opozycji. Kolejnym przykładem wielkiego artysty jest Alexandre Cabanel, którego twórczość zaliczamy do akademizmu i sztuki pompierskiej. Tworzył on liczne akty, z których wyróżnić trzeba Narodziny Wenus. Obraz został wystawiony na paryskim Salonie i od razu stał się własnością Napoleona III. Cabanel objął stanowisko profesora Akademii Sztuk Pięknych.

    W swoim dziele podjął tradycyjny temat mitologiczny. Wyróżnia się on idealizacją proporcji ciała, pozy i karnacji. Mimo wyraźnego erotycznego charakteru, nie ma tu przekroczenia granic. Krytyka przez twórców awangardowych, którzy już inaczej postrzegali swoją rolę, spotkała go za brak pogłębionej refleksji i banalizację. Ceniono wówczas indywidualizm i poszukiwanie własnego wyrazu w sztuce oraz buntowano się przeciwko wszelkim konwencjom.

     

    Gustave Courbet, Kobieta z papugą, 1864

    kobieta_z_papuga_2.jpg.f90ee6175ec1a1b62fea23a16731fe1b.jpgBuntowniczą odpowiedzią na Narodziny Wenus Cabanela była seria aktów Gustave Courbeta, przedstawiciela realizmu. Niezależność i podejmowanie treści społecznych, dotyczących robotników, kamieniarzy i itp., była przełomowym elementem jego twórczości. Uważał on, że artysta nie jest w stanie odtworzyć tego co było w przeszłości. Kiedy jego prace spotkały się z nieprzychylną reakcją paryskiego Salonu, zbudował prowizoryczny budynek i wystawił w nim swoje prace jako manifest.

    Określił, że powinnością sztuki jest dostarczanie widzom tego co przynosi dana epoka, a więc dany styl, zwyczaje i idee zgodnie z odczuciem twórcy. Oskarżano go, że w jego aktach kobiecych jest wiele nieprzyzwoitości, z powodu rozrzuconych ubrań, rozczochranych włosów, odsłoniętych bielizn, widocznych włosów pod pachą i dziwnych pozycji modelek. Takie przełamanie norm, jak niewinne włosy w nieładzie wystarczyły, aby wywołać moralne oburzenie i zarzuty. Jego technika, rysunek i kolor nie były odległe od stosowanych przez wybitnych akademików. Courbet wyraźnie odrzucał to, co mieściło się w ramach tradycji.

     

    Gustave Courbet, Początek świata, 1866

    Niewątpliwie najbardziej kontrowersyjnym, nawet współcześnie poczatek.jpg.1fc572d34296a6ce661f2e9d3dc053c1.jpgaktem i wzbudzającym nie lada emocje jest Początek świata. Całą kompozycje wypełnia nagie kobiece ciało ukazujące w centrum realistyczne genitalia.

    Malowidło nie było pokazywane do połowy XX wieku. Można go traktować jako manifest realizmu, nie pozbawiony elementów prowokacyjnych. To przedstawienie prawdziwe bez upiększeń i pozbawione aspektów egzystencji.

     


     

     

     

    Romantyczne akty cechuje nasycenie gwałtowną uczuciowością. Często przedstawiane były sceny patetyczne. Boohaterami byli wojownicy o wolność, marzyciele i zwykli ludzie. Ważną rolę odgrywa nastrojowość, symbolika natury i ideowość. Istotna była wyobraźnia artysty, fantazja i odwoływanie się do treści podświadomych. Głównym środkiem wyrazu stała się wyrazista, często kontrastowa kolorystyka. Bardziej liczyły się w tej epoce emocje niż dotychczasowy rozum i porządek. Artyści wykorzystywali bieżące wydarzenia, nawet okrucieństwa w celu przedstawienia niesprawiedliwości. Skrajność emocjonalna i psychiczna stała się znakiem rozpoznawczym francuskiego romantyzmu.

    Edytowane przez admin



    Opinie użytkowników

    Rekomendowane komentarze

    Brak komentarzy do wyświetlenia


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Prosimy o zapoznanie sie z Regulaminem {term} oraz Polityką Prywatności Polityka prywatności. Dalsze korzystanie z serwisu jest równoznaczne z ich znajomością oraz wyrażaniem świadomej i dobrowolnej zgody na ich przestrzeganie