Skocz do zawartości
  • Akt w starożytności


    admin

    W sztuce antycznej ukształtował się pewien kanon piękna i temat artystyczny związany z nagim człowiekiem. Miał on w tym okresie przede wszystkim znaczenie religijne. Nagość stanowiła strój tylko dla antycznych bogów i herosów. Pierwsze akty dotyczyły mężczyzn, dopiero później rozwinął się akt kobiecy.

    Bez-nazwy-1.jpg.5f01e966a804d7a945b875cc955bb24b.jpgRozpoczynając jednak historię aktu w sztuce, należy odnieść się do  kamiennej paleolitycznej figurki Wenus z Willendorfu. Wydobyto ją podczas wykopalisk archeologicznych w Austrii. Jej powstanie szacuje się na dwadzieścia kilka tysięcy lat temu.

    Najprawdopodobniej stanowiła przedmiot wotywny związany z kultem płodności. Przyglądając się uważnie można zauważyć, że jej piersi i wzgórek łonowy został precyzyjnie wyrzeźbiony.

    Ciało kobiece zostało upiększone i wyidealizowane, podkreślając najistotniejsze jego cechy. Twarz jest pokazana tylko schematycznie, głowę pokrywają włosy. Figurka mierzy 11,1 cm długości. Wyrzeźbiona jest z kamienia kredowego i pomalowana czerwoną ochrą.

     

     

     

     


    Ukształtowany w starożytnej Grecji oraz Rzymie kanon piękna w apollo.jpg.8ab0638384452d266bd1da901337d962.jpgniektórych aspektach obowiązuje do dziś w naszej kulturze. Za najdoskonalsze dzieło epoki starożytnej uznano akt męski przedstawiający Apolla Belwederskiego. Dzisiaj zachowała się najprawdopodobniej rzymska rzeźbiarska kopia greckiej brązowej figury wykonanej w IV wieku p.n.e przez Leocharesa. Jej tytuł wiąże się z tym, że figurę odkryto w 1489 roku
    i umieszczono na pałacu Belweder w Watykanie. ostać przedstawiono jako boga łowów lub boga Słońca. W prawej ręce trzymał przypuszczalnie strzałę lub wieniec.

    Górną część ciała okrywa spięta na prawym ramieniu i odrzucona do tyłu chlamida, z prawego ramienia na lewy bok zachodzi pas podtrzymujący kołczan na plecach.  Wspiera się na kamiennym pniu drzewa, po którym wije się wąż, i gdzie widoczne są też resztki listków. Od samego początku jednak zaczęła wzbudzać zainteresowanie artystów.

    Proporcje ciała posągu, a dokładniej sposób oddania muskulatury i budowy były wykonane w mistrzowski sposób. Wzorowały się na nim najwybitniejsi artyści późniejszych epok mi.in Michał Anioł, Rafael czy Albrecht Dürer.

     

    afrodyta.jpg.3d2b405f0a0ada0833d94b767c402f22.jpgWywodzącym się z antyku wzorcem aktu kobiecego była Afrodyta z Knidos, rzeźba wykonana przez Praksytelesa około 350 roku p.n.e. Posąg również często kopiowano i powtarzano przez innych artystów.

    Przedstawia smukłą, monumentalną sylwetkę boginii. Jej wyraziste piersi i typowy gest dłoni pojawiał się w licznych obrazach późniejszych epok, utrwalonych głównie w wizerunkach Wenus.

    Uważono rzeźbę za odzwierciedlenie ideału kobiecej urody. Niestety nie zachował się pierwotny wzorzec, pozostały tylko liczne kopie dzieła.

     

     

     

     

     

    W 1820 roku odkryto kolejną starożytną statu Wenus z Milo, która wenous.jpg.eef18dd351b2d3ff18c09ca639ab0cc8.jpgrównież stała się wzorem ideału kobiecego ciała. Została znaleziona przez greckiego wieśniaka Jorgosa w 1820 roku na terenie akropolu w Adamas

    Figura wykonana jest z marmuru paryjskiego i wznosi się na 2,02 metra. Półnaga bogini trzyma ma szatę opuszczoną poniżej bioder. Jej lewa noga jest na czymś wsparta, przypuszcza się, że na żółwiu. Kiedyś w lewej ręce trzymała prawdopodobnie jabłko, a kończyna była wsparta na kolumnie podtrzymującej jej ciężar.

    Do dziś pozostaje ona w powszechnej wyobraźni symbolem piękna, obecnym w kulturze popularnej a nawet reklamie. Jeden z polskich producentów mydła w 1937 roku wymyślił słynny slogan - “Wenus z Milo, gdyby żyła, Tropika mydłem by się myła”.

     

     

     

    amfora.jpg.560144c9dd9f5a63ac0b6c9eb8bf5bc3.jpgW starożytnej Grecji traktowano człowieka jako całość i ściśle wierzono w jedność z duchem. Powszechny był kult doskonałości fizycznej. Akty pojawiały się nie tylko w rzeźbach, ale i na bardzo popularnych w tej epoce amforach.

    Były to wysokie, smukłe naczynia gliniane, które służyły do przechowywania i transportu wina, oliwy i miodu. Amfory używane podczas przyjęć były zdobione licznymi malowidłami, na których artyści próbowali oddać nie tylko harmonijne piękno nagich postaci, ale i ruch.

     

     

     

     

     

     

     

    W doskonałym akcie artyści wykazywali związek z idealizmem i efeb.jpg.4e2b7b9670b7d7e3f6ceb321803ca917.jpgwiarą  w dające się wymierzyć proporcje. Matematyka była największą pasją Greków, więc poszukiwania doskonałej, idealnej formy łączyły się z licznymi badaniami zależności geometrycznych między częściami ludzkiego ciała.

    Charakterystyczne stało się  upodobanie ludzkiego ciała, widoczne w drobiazgowym oddaniu mięśni i napięć skóry na kośćcu. Z tego też okresu pochodzi słynny Efeb, przypisywany Kritionowi - marmurowy posąg z Akropolu. Jest to brązowa rzeźba przedstawiająca młodzieńca, która została odkryta dopiero w 1900 roku we wraku statku u wybrzeży wyspy Antykithiry. Znaleziono ją jednak rozbitą na kilka części, z brakującymi fragmentami, ale ostatecznie udało się dokonać rekonstrukcji.

    Posąg ma 1, 96 m wysokości i budzi podziw wśród artystów. Ciężar ciała mężczyzny spoczywa na lewej nodze, prawa noga jest oparta lekko o ziemię czubkami palców. Prawa ręka uniesiona ponad głową, lewa zaś zgięta w łokciu z otwartą dłonią na której trzymał jakiś przedmiot, na który patrzy.



    Antyczne posągi stały się jednym z dwóch, obok studiów z modela wzorem dla aktów malarskich. Taka praktyka odwzorowywania i studiowania ręki poprzez rysunek stanowiła integralną część kształcenia artystycznego. Antyczne dzieła były powielane w formie odlewów i stanowiły źródło inspiracji. Wykształcony w starożytności harmonijny kanon piękna kształtował akt przez 400 lat, od XVI do końca XIX wieku.

     

     



    Opinie użytkowników

    Rekomendowane komentarze

    Brak komentarzy do wyświetlenia


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Prosimy o zapoznanie sie z Regulaminem {term} oraz Polityką Prywatności Polityka prywatności. Dalsze korzystanie z serwisu jest równoznaczne z ich znajomością oraz wyrażaniem świadomej i dobrowolnej zgody na ich przestrzeganie